Saturday, October 22, 2011

kaherah, mesir. BUMI KINANAH

Assalammualaikum

   Since semua orang tau aku pergi mesir dengan self service, so i'm not so proud to be here. Just i'm glad to be chosen by the God  to be here. Currently aku berada di rumah yang terletak di Baubat Thaniah, Asyir, Kaherah Mesir. Kalau sesiapa yang nak datang dan drop dekat Baubat Thalata pun boleh. tapi jauh sikit la jalan kakinya.
Aku sekarang sedang berada dalam class Pre-Dental Al-Azhar, Kaherah. Kalau dari rumah dalam 15 minit kalau naik bas. Kalau rase nak jalan kaki, esok2 je la try. Memang berpeluh la jalan. Even dalam bas pun berpeluh lagi la jalan kaki.

    Tetiba rase nak story time dalam bas and traimco (not so sure about the spelling). Dekat sini, ada banyak pengangkutan awam. Contoh, bas, traimco, teksi, train, and so on. Pengangkutan awam sangat la murah. Tapi satu je masalah. BAU! Bas dekat sini ikut bilangan penumpang. So, selagi boleh, diorang akan masukkan orang. Memang kene la berhimpit-himpit. Emm..about common sense, egyption memang sangat bagus and respect pada perempuan. Kalau dalam bas ade perempuan yang berdiri, the men akan berdiri and bagi perempuan tu duduk. Tapi ramai je yang amek kesempatan. So, conclusion jangan percaya sangat dengan orang arab ni. Haa..pasal bau. Mak aih, memang tak terkata la kan harumnya. Even aku yang dah berpeluh, tapi pakai perfume ye, masih wangi lagi. Bangla dekat Malaysia pn lagi wangi la. So, MALAYSIANS especially, bersyukur lah anda kalau duduk di bawah ketiak Bangla di Malaysia.

    Bila dah sampai negara orang, perkara pertama yang kita nak mesti internet sebab nak contact orang dekat Malaysia.  Tapi Mesir tak semaju Malaysia. So, nak pasang internet memang sangat lambat. TAPI. sabarkan separuh dari iman. So, akan ada jugak jalan untuk kita.

BUMI KINANAH
means : what you you give sure you will get it back

   Emm..rumah aku tak cantik pun. Sebab tak de katil, just tilam. Almari baju pn kitorang bawak yang kain punya dari Malaysia. Tak apelah. Cabaran kan. Setiap yang berlaku ada hikmah nya. Maybe Tuhan nak kami, 7 becoming dentist menjadi seorang yang sangat penyabar dan bersyukur. And maybe jugak dengan macam ni hubungan kitorang lagi rapat. Sebab bila bilik dah lawa, sumu nak duduk bilik masing2. Silap2 jumpa time makan je. So, aku bersyukur, tapi masi berdoa untuk yang lebih baik.

   About changing, ade la jugak rase nak ikut kakak2 dekat sini. Dari segi pergaulan, pemakaian sangat menaikkan nama Malaysia. Even orang arab dekat sini dapat beza dari mana kita datang. Bagi mereka, yang alim, baik, MESTI dari Malaysia. Tapi kalau bebas sikit pergaulannya mesti dari Indonesia. Tak ape lah. Kita sebagai rakyat Malaysia, sebaiknya jagala maruah masing2, sekali gus menaikkan nama negara. Haha.. Bab pertemuan jodoh, aku rase no comment sebab aku tak nak la aku cakap orang, sekali jadi dekat aku. Jodoh, pertemuan kan ditangan Tuhan. Walau macam mana sekalipun kita mengelak, menidakkan, kalo Tuhan kate "kun fayakun" akan jadi jugak. MAKA, kita sebagai hamba berdoa sahaja apa yang terbaik untuk kita. Kalo ikut hati, aku memang nak belajar je dekat sini, Cinta biarla datang selepas aku betul2 percaya adanya sirna kejayaan untuk aku.

Aku selitkan gambar la. Bosan jugak kalau asek bace je tanpa gambar

sume penduduk duduk dekat rumah pangsa. nak cari banglo memang susah

sesak. kalo nak lintas memang macam anak ayam la

kenderaan macam ni banyak je dekat mesir

    Kami di sini makan kene masak sendiri ye. Sampai dari tak tau pape jadi CHEF MASTER dah. *kerek je lebih ni. Setiap hari ada 2 kali masak. Setiap kali ada 2 org masak. Untuk aku, aku selalu masak dengan Kak Yu, Mox, Pah. Makanan yang pernah aku masak NASI GORENG, MEE SUP, TOM YAM, KUIH CIK MEK, MAKARONI GORENG, MAGGI GORENG, banyak la. Name pun Master Chef kan. Hahaha

time ni Kak pqah yang masak. tapi aku menyebok. so, kire dapat name jugak la
The story will be continued. Tapi ni ade gambar sket la

mesir pun ada mcd. tapi memang besar la pack die. tengok orang la kan
Fakulty al-Asnan, Al-Azhar mesir


makam Saidina Hussin

No comments:

Post a Comment