Wednesday, March 7, 2012

Syria Revolution : This is not a propaganda part 1



     Assalammualaikum. Mula-mula, ana nak mintak maaf kalau ada antara maklumat yang ana sampaikan mungkin tidak berapa tepat. Tapi ana hanya mahu menyampaikan apa yang ana rasa ana patut sampaikan. Untuk ana pergi ke hadapan untuk bersuara dan menyampaikan dakwah mungki belum tiba masanya, dan ini sahaja medium yang ana rasa terbaik untuk ana menyampaikan sesuatu.

  Ok, kita start dengan pengenalan. Syria di kenali sebagai Sham pada awalnya terdiri daripada 4 negara iaitu Jordan, Palestine, Syria dan Lubnan. Namun, mereka telah dipisahkan supaya pihak Sunni sukar untuk bersatu. Bashar Al-Assad adalah putera kepada President Syria sebelumnya, Hafiz Al-Assad. Sebelum pemerintahan Hafiz, kalau tak silap ana, Syria di perintah oleh pemimpi dari pegangan Sunni. Hafiz ada penganut Syiah. Untuk maklumat semua, Syiah bukan lah satu pegangan ataupun mazhab. Syiah boleh di kategorikan sebagai Agama seperti Islam, Hindu, Christian. Antara pegangan penganut Syiah ialah
                                                       
                            1) Mereka menyembah matahari, bulan dan awan kerana mereka percaya
                                Saidina Ali berada di sana.
                            2) Halal bagi mereka darah ahli Sunni
                            3) Mereka tidak menunaikan solat, berpuasa walaupun pada awalnya mereka
                                percaya Allah itu ada kerana mereka mengatakan amalan tersebut akan
                                mula di praktikkan setelah turunnya Imam Mahadi. Ada suatu masa dimana seorang
                                pemimpin,(kurang pasti negara dan siapa nama) mengaku bahawa Imam Mahadi
                                telah mewakilkan beliau untuk memberi tahu penganut Syiah bahawa beliau
                                telah turun, dan semua amalan boleh di lakukan.
                            4) Prinsip utama penganut Syiah adalan KEPURA-PURAAN

     Semasa pemerintahan Hafiz, terdapat seorang ulama yang mengkaji salah silah pemerintahan Syria. Hasil daripada kajiannya, dia mendapati Hafiz Al-Assad adalah dari penganut Syiah. Dan dia percaya bahawa ketenteraan amat kuat untuk membantu pemerintah. Dengan itu, beliau telah menyertai tentere Syria dengan niat untuk berdakwah. Walaubagaimanapu, hajat ini telah dapat di hidu oleh Hafiz dan menangkap beliau dan memenjarakan beliau selama 5 tahun. Bukan itu sahaja, beliau juga turut di seksa dan Alhamdulliah umur beliau masih panjang namun keluar dalam keadaan yang uzur. Beliau akhirnya dinasihati untuk keluar dari negara Syria kerana di kuatiri akan di bunuh oleh Hafiz.

     Penyelidikan ini telah di ketahui oleh rakyat dan rakyat mula bengkit setelah mereka sedar mereka di bawah pimpinan Syiah dan bukan Sunni. Namun, Hafiz mengambil langkah segera dengan menggunakan prinsip kepura-puraan apabila beliau naik ke atas mimbar di sebuah masjid dan mengumumkan " Saya memang seorang penganut Syiah. Tapi itu dulu dan sekarang saya adalah Sunni ". Dengan ini, rakyat tidak mampu lagi untuk melawan kerana prinsip mereka, patuh pada pemerintah.

     Sistem pemilihan pemimpin di Syria bukan berdasarkan pemilihan oleh rakyat, tetapi melalui rampasan kuasa. Untuk mengelakka rampasan kuasa oleh rakyat dan kehilangan kuasa, Hafiz telah menghapukan penduduk sekitar Syria untuk mengelakkan kebagkitan dan rampasan kuasa. Di Hammas, pada 2 Februari 1982, Hafiz telah mereka sejarah paling hitam bagi rakyat Syria apabila mengarahkan ketua tentera Rifad untuk mengebom Hammas. Para tentera telah ,melakukan kerja penyembelihan rakyat selama 27 hari dan seramai lebih 40 000 orang rakyat terkorban. Pada tahun 1980, di Halab, Hafiz telah mengepung Halab dan mengarahkan kaum lelaki keluar dari rumah dan membunuh mereka secara beramai-ramai.

     Bashar adalah putera ke dua bagi Hafiz. Selepas kematian Hafiz, Bashar telah dilantik untuk menggantikannya. Anak pertama Hafiz, Bashir meninggal dunia pada tahun 1992 jika tidak silap, akibat kemalangan jalan raya. Walaubagimanapun, ia dipercayai hanya propaganda dan punca kematian beliau adalah hasil konspirasi ayahnya sendiri. Ini kerana Bashir seorang Sunni dan rajin menjemput para ulama' memberi tazkirah di istananya. Kerana bimbang anaknya akan menggantikan tempatnya dan Syria di perintah oleh ahli Sunni, Hafiz sanggup membunuh darah dagingnya sendiri. Semasa kematian Hafiz, Allah SWT tidak lagi menangguhkan balasannya apabila pada hari kematian Hafiz, cuaca sangat kering sehingga kulit Hafiz kelihatan sangat kering dan kepalanya menjadi besar.

No comments:

Post a Comment